Pikku-Ketun päiväkodissa Kajaanissa on seikkailtu koko
toimintakausi Jättiläiskanan jäljillä. Teema sai alkunsa syksyllä
leikkihuoneesta löytyneestä isosta höyhenestä, minkä lapset arvelivat kuuluvan
Jättiläiskanalle. Jättiläiskana onkin johdattanut ryhmän Super-Nallukat
monenlaisiin seikkailuihin ja tehtävien pariin päiväkodin lähiympäristöön.
Seikkailuun on kuulunut mm. Jättiläiskana majan
rakentaminen, mikä on ollut koko toimintakauden ajan retkipaikkana.
Kevätkauden aikana Jättiläiskanan kaveriksi on tullut myös
kettu, mikä on ollut mukana retkillä etsimässä Jättiläiskanaa ja auttamassa
Jättiläiskanan jättämien pulmien ratkomisessa. Kettu on kulkenut retkillä
mukana ihmetellen lasten kanssa yhdessä metsän kätköjä.
Ketun tultua päiväkotiin alettiin ryhmässä kuunnella ketun
omaa laulua – Kirje kuulle. Laulu oli
unilauluna ennen sadun lukemista, se kuvitettiin ja sitä laulettiin muskareissa
säännöllisesti. Äkkiä laulusta tuli yksi lasten suosikki ja sanat opittiin
nopeasti. Laulun innoittamana lapset tekivät omat kirjeet kuulle. Lapsi
taitteli kirjekuoren, koristeli sen ja kirjoitti kuoreen kirjeen saajan ”Kuu”
sekä oman nimensä. Aikuinen sadutti lapsen kertoman kirjeeseen, lapsen oman
toiveen.
Seikkailua on viety mukaan mahdollisimman laajasti ryhmän
toimintaan ja retkille. Esimerkiksi kevättalven hiihtoretkellä ihmeteltiin
kummallista viestiä ladun varrella. Jättiläiskana oli joutunut hiihtämään niin
että sulat pölisivät, mutta syy ei selvinnyt. Hiihtoretkelle oli kuitenkin
ilmestynyt tehtäviä, joita lapset pääsivät ladulla kokeilemaan.
Sadutuksia hyödynnettiin taideprojektiin ja jokainen lapsi
sai piirtää kertomansa tarinan hiilityöksi. Aiemmin lapset olivat jo tehneet
piirroksen Kirje kuulle-laulun innoittamana, itse ottamastaan maisemakuvasta.
Aiemman työn välineenä käytettiin pastelliliituja, joten hiilen käyttö oli
jatkumoa tekniikan harjoittelulle. Lasten kanssa päätettiin, että valmiit hiilityöt
vietäisiin taidenäyttelyksi ladun lähelle. Mietittiin, saataisiinko siten
vastaus Jättiläiskanalta. Lasten valmiit työt siis kopioitiin ja laminoitiin.
Ne vietiin isoimpien lasten kanssa kävelypolun reunaan Pääsiäisen ajaksi
ihasteltavaksi. Lapset olivat esitelleet teoksiaan ylpeinä myös perheilleen.
Taidenäyttelyn jälkeen teimme retken Jättiläiskanan majalle.
Retkelle pakkasimme mukaan kirjeet kuulle ja eväät, sillä toive eväsretkestä
oli noussut ryhmässä esiin aiemmin. Matkan varrella pysähdyimme Jättiläiskanan
postilaatikolle, mikä oli syksystä asti ollut retkipolun varrella - koivun
juuressa, ison kiven alla. Mutta postilaatikko oli kadonnut ja yhteistyössä
lapset alkoivat sitä etsimään. Lopulta löytyi kirje läheisen puun oksalta ja
postilaatikkokivi sen juurelta. Kirje oli ketulta, joka oli harmissaan.
Harmissaan, sillä Jättiläiskana oli hiihtänyt sitä karkuun sulat pölisten,
vaikka kettu olisi vain halunnut lainata hiihtimiä… Pääsimme juttelemaan
tunteista ja samalla löytyi ratkaisu Jättiläiskanan sulkien pöllyämiseen. Kana
raukka oli kettua säikähtänyt.
Jättiläiskana majalla nautittiin eväistä ja luettiin
jokaisen kirje ääneen. Kuunneltiin tarkasti ja toivottiin että kuu kuuli myös.
Matka jatkui takaisin päiväkodille hankiaisia pitkin varjokuvilla leikitellen.
Kevättalven ja kevään aikana on ehditty tehdä myös lumi- ja
jäätaidetta, ihmetellä saippuakuplia pakkassäässä, seurata kasvun ihmeitä, tehdä
kehyskuvauksia sekä juhlia kevättä lasten suunnittelemien kiitosjuhlien
parissa. Pienet tervehdykset ja tehtävät Jättiläiskanalta ilahduttavat lapsia edelleen.
Vieläkään ei ole Jättiläiskanaa nähty, mutta jälkiä on jo löydetty päiväkodin
pihalta… Seikkailut jatkuvat edelleen.
Kommentit
Lähetä kommentti