Siirry pääsisältöön

Seikkailutaidetta Kainuussa



Seikkailutaidetta Kainuussa -kehittämishankkeessa (ajalla 1/2021-6/2022) kaksitoista varhaiskasvatuksen pilottiryhmää Kainuun alueelta kehittää seikkailukasvatuksen ja -taiteen keinoja hyödyntäen varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaista toimintakulttuuria ja kestävää elämäntapaa tukevia sisä- ja ulko-oppimisympäristöjä. Henkilöstöä ohjataan rikastamaan varhaiskasvatuksen arkea seikkailun mahdollisuuksien kautta. 








Huikea Kainuun alueen yhteinen kehittämishanke käynnistynyt siis! Hanketta rahoittaa  Opetushallitus innovatiiviset oppimisympäristöt varhaiskasvatuksessa rahoituksesta.

Pilottiryhmät suunnittelevat ja toteuttavat yhdessä omia oppimisympäristöjen kehittämiskokeilujaan. Kehittämiskokeilujen ideoinnin tueksi järjestettiin hankkeen aluksi kaksi työpajailtapäivää, joissa tutustuttiin seikkailukasvatuksen ja -taiteen menetelmiin ja mahdollisuuksiin.

Sekä seikkailukasvatuksen että -taiteen ytimessä ovat toiminnallisuus ja elämyksellisyys. Seikkailutaidepedagogiikan keskiössä ovat erityisesti seikkailun tunnelman luominen taiteellisin keinoin sekä (lähi)ympäristön tutkiminen seikkailuretkillä taidekasvatuksen menetelmien avulla. Seikkailutaidekasvatus on moniaistista, kehollista, elämyksellistä ja ympäristöön suuntautunutta. Sen avulla vaikka retki päiväkodin viereiseen lähimetsään muuttuu seikkailuksi! 

Seikkailukasvatuksessa keskiössä on kokemukset ja yhteistoiminta, osallistujat haastetaan kokemaan elämyksiä yhdessä. Samalla toteutetaan luontevaa ryhmätoimintaa. Seikkailukasvatuksen menetelmät kehittävät fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista itsetuntemusta sekä vahvistavat yhteistyötaitoja, oma-aloitteisuutta, osallisuuden kokemusta  ja vastuunottamista.

Pilottiryhmien kokeilujen toteutuksessa hyödynnetään digitaalisia välineitä, jaetaan TVT osaamista ja lisätään henkilöstön rohkeutta hyödyntää TVT välineitä. Pilottiryhmissä tuotetaan hankkeen toteutukseen liittyvää digitaalista sisältöä, jota jaetaan hankkeen yhteisessä blogissa. Hankkeen aikana kehitetään myös pedagogista dokumentointia. Dokumentoijina toimivat lapset, perheet ja henkilöstö ja tavoitteena on saada myös käsitystä siitä miten lasten ja aikuisten tekemät havainnot kohtaavat.

Hankkeessa kehitetään varhaiskasvatusyksiköiden yhteistä toimintaa ja lisätään yhteisöllisyyttä tuomalla Kainuun alueen pilottiryhmiä tietoiseksi toistensa toiminnasta.  Pilottiryhmissä tuotetaan hankkeen toteutukseen liittyvää digitaalista sisältöä, jota päästään jatkossa lukemaan tästä hankkeen  blogissa.

Hanketta koordinoi Aikuis- ja täydennyskoulutuspalvelut AIKOPA.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Suomussalmen Leppiksissä pehmoleluviiko

  Vietimme marraskuussa Leppiksissä pehmoleluviikkoa. Erään lapsen kotoa tuli toive nallesairaalaleikistä, jota jatkojalostimme teemaviikoksi. Lapsen omat pehmolelut muuttivat viikoksi päiväkotiin. Viikko alkoi nallesairaalalla, jossa tohtorina toimi harjoittelijamme Sanni. Pehmokavereille oli ilmaantunut monenlaisia vaivoja, johon he saivat kotihoito-ohjeet. Kaikille tehtiin tarkka terveystarkastus. Sairaalaleikki on edelleen kovin suosittu ja siellä on ehditty hoitaa viikkojen aikana monia eläin- ja ihmispotilaita. kuvaselite: Lapsi seisoo kyykyssä olevan aikuisen edessä pöydän ääressä ja he katsovat pehmolelua.  Viikon aikana leikimme pehmojen kanssa muun muassa piilosta ja pääsivätpä kaverit mukaan myös jumppaamaan. kuvaselite: Lattialle on levitetty jumppavarjo, ympärillä on istumassa aikuinen ja seitsemän lasta. Ehkä jännittävin osuus viikosta oli, kun saimme kuvaterveisiä, mitä päiväkodissa tapahtuu öisin. Jokaiselle lapselle tuli kotiin kuvaviesti, josta näki, mitä h...

Tuupalan päiväkodin Silmujen 112-päivän seikkailu

  11.2. Silmut saivat Tiitiäisiltä kirjeen, jossa kerrottiin tämän päivän olevan yleinen 112-päivä. Aiheeseen liittyen Tiitiäiset olivat tehneet meille tehtäväpisteitä. Lähdimme etsimään ensimmäistä pistettä, jolta löytyi nukke ja lappu, jossa kerrottiin nuken kaatuneen ja lyöneen päänsä. Lasten piti miettiä, mitä tässä tilanteessa pitää tehdä. Kuvaselite: Lapset ova lattialla värikkäällä matolla. Tutkivat kirjettä. Lapset keksivät, että kylmä auttaa ja he etsivät ensiapuvälineistä kylmäpussin, jolla he painoivat nukelle tullutta kuhmua.  Kuvaselite: Lapset ova lattialla värikkäällä matolla. Kuvan oikeassa reunassa näkyy nuken jalat. Seuraavassa pisteessä oli nalle, joka oli astunut kuoppaan ja nyrjäyttänyt nilkkansa. Ensiavuksi lapset nostivat jalan koholle, pitivät siinä kylmää ja sitoivat nilkkaa tukemaan siteen.                                              ...

Kuhmossa seikkailutaiteilua jäniksen jäljillä

  Kuhmossa Kuusenkuiskeen päiväkodin 1-2v ryhmä on löytänyt seikkailutaidetta arjen ja luonnon pienistä ihmeistä. Eräänä talviaamuna Kuusenkuiskeen pihassa huomattiin eläimen jäljet. Ne kuuluivat jänikselle.   Seurattiin jälkiä pyörätelineelle.  Kuvaselite: Jäniksen jälkiä lumihangella. Löydettiin valtavasti ruskeita pieniä papanoita sieltä. Joku lapsista tiesikin niiden olevan jäniksen kakkoja.  Kuvaselite: Jäniksen papanoita lumihangella. Keksittiin, että  sisällä muovailuvahasta muovaillaan niitä sitten porukalla. Puuhelmien pyöreyttä tutkittiin ja tunnusteltiin ennen muovailua.  Jokainen lapsi sai vahamöykyn ja nyppi/repi siitä palasia ja muovasi pikkupalloja. Valmiit tuotokset kerättiin pöydän keskelle alustalle yhteisesti ihmeteltäväksi. kuvaselite: Pöydällä suoja-alustoja joiden päällä muovailuvahan palasia. Pöydän ympärillä istuvista lapsista on näkyvissä kädet.