Seikkailutaidetta Kainuussa -kehittämishankkeessa (ajalla 1/2021-6/2022) kaksitoista varhaiskasvatuksen pilottiryhmää Kainuun alueelta kehittää seikkailukasvatuksen ja -taiteen keinoja hyödyntäen varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaista toimintakulttuuria ja kestävää elämäntapaa tukevia sisä- ja ulko-oppimisympäristöjä. Henkilöstöä ohjataan rikastamaan varhaiskasvatuksen arkea seikkailun mahdollisuuksien kautta.
Huikea Kainuun alueen yhteinen kehittämishanke käynnistynyt siis! Hanketta rahoittaa Opetushallitus innovatiiviset oppimisympäristöt varhaiskasvatuksessa rahoituksesta.
Pilottiryhmät suunnittelevat ja toteuttavat yhdessä omia oppimisympäristöjen kehittämiskokeilujaan. Kehittämiskokeilujen ideoinnin tueksi järjestettiin hankkeen aluksi kaksi työpajailtapäivää, joissa tutustuttiin seikkailukasvatuksen ja -taiteen menetelmiin ja mahdollisuuksiin.
Sekä seikkailukasvatuksen että -taiteen ytimessä ovat toiminnallisuus ja elämyksellisyys. Seikkailutaidepedagogiikan keskiössä ovat erityisesti seikkailun tunnelman luominen taiteellisin keinoin sekä (lähi)ympäristön tutkiminen seikkailuretkillä taidekasvatuksen menetelmien avulla. Seikkailutaidekasvatus on moniaistista, kehollista, elämyksellistä ja ympäristöön suuntautunutta. Sen avulla vaikka retki päiväkodin viereiseen lähimetsään muuttuu seikkailuksi!
Seikkailukasvatuksessa keskiössä on kokemukset ja yhteistoiminta, osallistujat haastetaan kokemaan elämyksiä yhdessä. Samalla toteutetaan luontevaa ryhmätoimintaa. Seikkailukasvatuksen menetelmät kehittävät fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista itsetuntemusta sekä vahvistavat yhteistyötaitoja, oma-aloitteisuutta, osallisuuden kokemusta ja vastuunottamista.
Pilottiryhmien kokeilujen toteutuksessa hyödynnetään digitaalisia välineitä, jaetaan TVT osaamista ja lisätään henkilöstön rohkeutta hyödyntää TVT välineitä. Pilottiryhmissä tuotetaan hankkeen toteutukseen liittyvää digitaalista sisältöä, jota jaetaan hankkeen yhteisessä blogissa. Hankkeen aikana kehitetään myös pedagogista dokumentointia. Dokumentoijina toimivat lapset, perheet ja henkilöstö ja tavoitteena on saada myös käsitystä siitä miten lasten ja aikuisten tekemät havainnot kohtaavat.
Hankkeessa kehitetään varhaiskasvatusyksiköiden yhteistä toimintaa ja lisätään yhteisöllisyyttä tuomalla Kainuun alueen pilottiryhmiä tietoiseksi toistensa toiminnasta. Pilottiryhmissä tuotetaan hankkeen toteutukseen liittyvää digitaalista sisältöä, jota päästään jatkossa lukemaan tästä hankkeen blogissa.
Hanketta koordinoi Aikuis- ja täydennyskoulutuspalvelut AIKOPA.
Kommentit
Lähetä kommentti