Siirry pääsisältöön

Seikkailutaidetta Kainuussa



Seikkailutaidetta Kainuussa -kehittämishankkeessa (ajalla 1/2021-6/2022) kaksitoista varhaiskasvatuksen pilottiryhmää Kainuun alueelta kehittää seikkailukasvatuksen ja -taiteen keinoja hyödyntäen varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaista toimintakulttuuria ja kestävää elämäntapaa tukevia sisä- ja ulko-oppimisympäristöjä. Henkilöstöä ohjataan rikastamaan varhaiskasvatuksen arkea seikkailun mahdollisuuksien kautta. 








Huikea Kainuun alueen yhteinen kehittämishanke käynnistynyt siis! Hanketta rahoittaa  Opetushallitus innovatiiviset oppimisympäristöt varhaiskasvatuksessa rahoituksesta.

Pilottiryhmät suunnittelevat ja toteuttavat yhdessä omia oppimisympäristöjen kehittämiskokeilujaan. Kehittämiskokeilujen ideoinnin tueksi järjestettiin hankkeen aluksi kaksi työpajailtapäivää, joissa tutustuttiin seikkailukasvatuksen ja -taiteen menetelmiin ja mahdollisuuksiin.

Sekä seikkailukasvatuksen että -taiteen ytimessä ovat toiminnallisuus ja elämyksellisyys. Seikkailutaidepedagogiikan keskiössä ovat erityisesti seikkailun tunnelman luominen taiteellisin keinoin sekä (lähi)ympäristön tutkiminen seikkailuretkillä taidekasvatuksen menetelmien avulla. Seikkailutaidekasvatus on moniaistista, kehollista, elämyksellistä ja ympäristöön suuntautunutta. Sen avulla vaikka retki päiväkodin viereiseen lähimetsään muuttuu seikkailuksi! 

Seikkailukasvatuksessa keskiössä on kokemukset ja yhteistoiminta, osallistujat haastetaan kokemaan elämyksiä yhdessä. Samalla toteutetaan luontevaa ryhmätoimintaa. Seikkailukasvatuksen menetelmät kehittävät fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista itsetuntemusta sekä vahvistavat yhteistyötaitoja, oma-aloitteisuutta, osallisuuden kokemusta  ja vastuunottamista.

Pilottiryhmien kokeilujen toteutuksessa hyödynnetään digitaalisia välineitä, jaetaan TVT osaamista ja lisätään henkilöstön rohkeutta hyödyntää TVT välineitä. Pilottiryhmissä tuotetaan hankkeen toteutukseen liittyvää digitaalista sisältöä, jota jaetaan hankkeen yhteisessä blogissa. Hankkeen aikana kehitetään myös pedagogista dokumentointia. Dokumentoijina toimivat lapset, perheet ja henkilöstö ja tavoitteena on saada myös käsitystä siitä miten lasten ja aikuisten tekemät havainnot kohtaavat.

Hankkeessa kehitetään varhaiskasvatusyksiköiden yhteistä toimintaa ja lisätään yhteisöllisyyttä tuomalla Kainuun alueen pilottiryhmiä tietoiseksi toistensa toiminnasta.  Pilottiryhmissä tuotetaan hankkeen toteutukseen liittyvää digitaalista sisältöä, jota päästään jatkossa lukemaan tästä hankkeen  blogissa.

Hanketta koordinoi Aikuis- ja täydennyskoulutuspalvelut AIKOPA.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Terveisiä Karhulanvaaralta Suomussalmelta 😉

Valotaidetta Jumpan jälkeen liikuntasalissa kokeilimme valotaiteen tekemistä musiikin tahdissa.   "Muistitsä?"  "Aamutunnelma" Sulaneita lumiveistoksia Olipa lapsista hauskaa, kun toin lunta sankolla sisälle ja sanoin, että nyt saa tehdään lumiveistoksia. "Että täällä sisälläkö?" kommentoi lapset. "Juu,Juu! Käpälät sankkoon ja veistelemään" Aluksi arasteltiin kylmää lunta, mutta kun asia valkeni, johan sakki lämpesi ja alkoi veistelyn touhuun :) Veistosten maalaaminen oli yhtä ihmetyttävää, mutta huisin mukavaa, lopputulemasta puhumattakaan. Erilaista ja kivvaa taiteilupuuhaa :)  Tänks vinkeistä Seikkailutaidekoulu :)

Ristijärven Viskarilaisten aamupäivä kodalla

  Kuvaselite: Lapset istuvat kodan penkeillä. Kuvaselite: Makkaratpaituvat ritilän päällä tulipaikalla. Ristijärven varhaiskasvatuksessa otettiin käyttöön syksyllä 2021 MiniVerso sovittelu. MiniVerso sovittelussa ristiriitatilanteet ymmärretään elämään kuuluviksi ja niiden ratkaisu nähdään oppimistilanteena eikä hankalana ja ikävänä välikohtauksena. Viskariryhmässä on saatu huimia tuloksia ristiriitojen selvittelyllä MiniVerso sovittelun avulla. Siksipä sovittelu-Sammakko kutsui lapset aamupäiväksi retkelle kodalle. Kuvaselite: Kuva kirjeestä ja qr-koodi. Sovittelu-Sammakon kirje luettiin ensiksi. Sovittiin, että aamupalan jälkeen lähdemme etsimään Sovittelu-Sammakon keltaisia QR-koodeja. Aamupala nautittiin nuotion lämmössä, kiireettömästi.  Kuvaselite: Mehukanisterit, termospullo, maitopurkki, rasioissa kolmioleipiä ja kurkkuviipaleita,  Kuvaselite: puussa kiinni keltainen lappu, jossa qr-koodi. Lapset kävelevät lumisessa metsässä polulla, kauempana pois päin puun luota Rasteja e

Suomussalmelta seikkailua ja taiteilua

  Suomussalmen Kanervien vuorohoitoryhmässä on seikkailtu ja taiteiltu pitkin talvea ja kevättä. Alla kuvaterveisiä touhuistamme.   kuvaselite: lumesta tehty pilasi jonka sivuille on maalattu hahmoja punaisella maalilla. Päällä värikkäitä, maitopurkkiin jäädytettyjä jääpalikoita.     Kevättalvella vietimme koko talon yhteistä pihatapahtumaa. Ohjelmassa oli monenlaista puuhaa. Tässä taidonnäyte isoihin lumipilareihin tehdyistä maalauksista. Lasikuutioista sai tehdä rakennelmia.    kuvaselite: Tummalla taustalla valosta kuvattuja kuvioita. Eräänä talvisena pakkaspäivänä teimme valomaalauksia. Se oli lapsille todella mieluista ja onnistuu hyvin pienempienkin kanssa. Valomaalaukset pääsivät myös osaksi kirjaston taidenäyttelyämme.    kuvaselite: Ruudukossa retkellä mahdollisesti nähtäviä asioita, kolme merkitty rastilla. Retkellä kävimme bongaamassa kevään merkkejä. Kevät oli niin aluillaan, että saimme vain kolme bongausta! Tällä viikolla kävimme saman retken uudestaan ja sa